02

پیشرفت و توسعه پایدار در صنعت خودرو: از هدف تا اقدام

امروزه پایداری یکی از موضوعات مهم و قابل‌توجه جوامع است و شاهد این هستیم که به شکلی فزاینده‌ در تمام رسانه‌ها از جنبه‌ها و حوزه‌های مختلف موردبحث قرار می‌گیرد. از سویی با افزایش نگرانی‌های در خصوص تغییرات آب و هوایی و تخریب محیط‌زیست، پایداری به یک اولویت استراتژیک در بسیاری از شرکت‌های جهان تبدیل‌شده است.

صنعت خودرو سیستم پیچیده‌ای از ارتباطات، محصولات و تعاملات به‌منظور ایجاد ارزش اقتصادی است. ازآنجایی‌که این صنعت تأثیر بسزایی بر محیط‌زیست، اقتصاد وزندگی مردم دارد، در توسعه پایدار نیز نقش بسزایی دارد. سالانه آژانس‌های و نهادهای بین‌المللی معتبر، محصولات شرکت‌های خودروسازی و قطعات آن‌ها را ارزیابی می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که این شرکت‌ها استانداردهای زیست‌محیطی را رعایت کرده و اثرات زیست‌محیطی فرآیندهای تولید و محصولات خود را کاهش داده‌اند. تعیین استاندارد آلایندگی یورو در اتحادیه اروپا، مؤید اهمیت این موضوع است.

استاندارد آلایندگی یورو، مجموعه‌ای از مقررات و قوانین است که مقدار مجاز و قابل‌قبول گازهای خروجی از اگزوز خودروها را تعیین می‌کنند. به‌موجب این قانون، فروش خودروهایی که از این استانداردها پیروی نمی‌کنند در همه کشورهای اتحادیه اروپا ممنوع است. هدف این استانداردها کاهش انتشار مواد شیمیایی مضر ازجمله مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، هیدروکربن‌ها و ذرات معلق در جوّ زمین است. تقریباً هر ۵ یا ۶ سال یک‌بار، یک استاندارد آلایندگی یورو جدید معرفی می‌شود. تاکنون ۶ استاندارد آلایندگی معرفی‌شده است که با نام‌های ۱ تا ۶ شناخته می‌شوند. آخرین استاندارد اجرایی آلایندگی یورو ۶ (Euro 6) است که در سال 2015 معرفی شده است و استاندارد آلایندگی یورو ۷ به‌احتمال‌زیاد از سال ۲۰۲۵ وارد فاز عملی خواهد شد.

آمیکو باافتخار به اطلاع می‌رساند که در راستای توجه به اصول پایداری و حفظ محیط‌زیست، پیکاپ آسنا به‌عنوان اولین خودرو ایرانی موفق به اخذ گواهینامه استانداردهای 88 گانه ایمنی و آلایندگی روز اروپا را از مؤسسه TUV آلمان شده است.

© تمامی حقوق این سایت برای گروه صنعتی آمیکو محفوظ است.

united kingdom flag animation